• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024
mewo_2022
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Nawigowanie pomiędzy globalnymi sporami. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 16 – 19/2023)

Nadal główny wpływ na sytuację geopolityczną jak i ekonomiczną światowej gospodarki mają obecne wydarzenia, które odbywają się na międzynarodowej arenie. Spory między USA i Chinami, trwająca na Ukrainie wojna i wiele innych wydarzeń niewątpliwe zaburzają dotychczasowe rozumienie zależności i wzorców handlu międzynarodowego, w tym morskiego. Ten proces trwa już od wielu miesięcy. Zmiany na rynku a także nieustanne dostosowywanie do ciężkiej sytuacji przez przewoźników nieustannie trwają.

29.05.2023, 22:12
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

MFW a Krajowy Plan Odbudowy – stocznie i porty

Ostatnio, szczególnie w środowisku związanym z Morską Energetyką Wiatrową na polskich obszarach morskich, pojawiają się głosy, iż zarówno dla branży stoczniowej, jak i infrastruktury terminalowej, związanej z branżą offshore, remedium jest Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Czy na pewno jest to realne biorąc pod uwagę obecną sytuację? Autorzy, w niniejszym artykule pragną dokonać analizy, czy faktycznie KPO jest instrumentem finansowym, który w deklarowanej przez interesariuszy, niedalekiej przyszłości, pozwoli

27.11.2021, 07:55
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Chcesz pokoju, szykuj się na wojnę. Azjatyckie marynarki wojenne w czasach pandemii

Globalny kryzys wywołany pandemią koronawirusa nie zahamował aspiracji większości państw azjatyckich, które zwiększyły nakłady na rozwój marynarki wojennej w czasach pandemii. Coraz śmielsze działania Chin na wodach regionu zachęcają Azjatów do modernizacji floty.

30.09.2021, 20:11
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Czas na skrubery. Nie dać się wypłukać z rynku. 5200 statków z płuczkami w 2024 to szansa dla polskich stoczni

Rynek transportu morskiego przechodzi rewolucję w napędach. Armatorzy ograniczają emisję szkodliwych substancji do powietrza na coraz większej ilości statków. Utrzymuje się popyt na instalację płuczek. To szansa dla polskich stoczni remontowych.

22.03.2021, 17:30
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

W tym roku polska gospodarka będzie się rozwijać w tempie 4,9 proc.

Polska gospodarka będzie się rozwijać w tym roku w tempie 4,9 proc. - uważa główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego Mateusz Walewski. Zdaniem ekonomistów BGK recesja w Polsce w zeszłym roku nie przekroczyła 3 proc.

29.01.2021, 09:06
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Gróbarczyk: program Batory nie został zahamowany

Program Batory, który ma pobudzać przemysł stoczniowy w Polsce, nie został zahamowany – mówił w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Jak dodał, w ministerstwie trwają prace nad jego rozwojem.

22.01.2021, 08:46
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

2021 będzie rokiem odbudowy po pandemii

To będzie rok odbudowy po pandemii; w latach 2021–2023 średnioroczny wzrost PKB może wynieść 4–5 proc. - mówi dla "Dziennika Gazeta Prawna" prezes PFR Paweł Borys. Spodziewam się dokończenia w tym roku reformy OFE - dodał.

15.01.2021, 09:16
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

2021 r. w gospodarce może być zaskakująco dobry - zwłaszcza jego druga połowa

Największa gospodarcza nadzieja 2021 r. wiąże się z perspektywą wygaszenia epidemii - mówi PAP dr Jakub Sawulski z Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Jeśli się ziści, to ten rok w gospodarce może być zaskakująco dobry, zwłaszcza jego druga połowa - dodał.

12.01.2021, 09:19
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Niesamowity boom w kontenerach! Czy bańka pęknie? Raport z rynku żeglugowego (tydzień 49-51)

Pierwsza połowa grudnia to coraz bardziej rozpędzająca się podaż ładunków skonteneryzowanych. W tle tej sytuacji miał miejsce początek kolejnej fali światowej pandemii koronawirusa i towarzyszące temu zapowiedzi lockdown’ów w Europie oraz mgliste prognozy gospodarcze na kolejne miesiące.

21.12.2020, 09:10
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Dobra passa złotego może się wkrótce skończyć

Od minimów z października polska waluta umocniła się do dolara, euro i franka o 4–5 proc. w ciągu zaledwie kilkunastu dni. Wiązało się to z poprawą nastrojów na globalnych rynkach, co skutkowało także ignorowaniem zagrożeń wewnątrz kraju, np. rosnącej liczby zakażeń i protestów społecznych. Jednak przestrzeń do dalszego umocnienia złotego nie jest już duża. Zdaniem Marcina Kiepasa, analityka walutowego Tickmill, największym zagrożeniem byłby twardy lockdown. Na razie jednak, zgodnie z deklaracjami rządu, jego widmo się odsunęło.

17.11.2020, 09:26
nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.